I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

26 misstag som många nya företag gör - och hur du undviker dem

För att du ska lyckas som företagare och inte göra de misstag jag ser varje dag i mitt jobb så ska du här få ta del av de problem jag ser som gör att företag tappar fotfästet där ute.

Här är de misstag jag ser varje dag hos företag jag träffar:

1. De har struntat i att göra sig själva unika.
Det är det viktigaste misstag du inte vill göra. Fundera över varför kunderna ska handla av dig. Vad är det de får av ditt företag som de inte får någon annanstans? Vilka fördelar finns det för kunden? Vad gör ditt företag unikt för dem? De flesta företag är likadana. De säljer samma saker till samma priser och har samma öppettider och samma garantier. Samma, samma, samma. Gör inte så. Ditt mål måste vara att göra konkurrenterna tokiga.

2. De marknadsför sig inte.
När du väl startat ditt företag så har du på samma gång åtagit dig att vara lika intresserad av marknadsföring och försäljning som att visa chefer hur de blir bättre, eller laga bilar eller vad du nu gör i företaget.

Många företag inser inte att det finns minst 1000 olika sätt att marknadsföra företag på. De gör som de tror att man ska göra istället för att testa olika saker. För en del branscher fungerar annonsering bra, för andra inte. Vissa branscher kräver mycket mer närvaro av företagets ägare – att ägaren blir ansedd som expert helt enkelt, medan andra företag inte alls är beroende av att lyfta fram nyckelpersoner som syns mer.

Tro aldrig att du klarar dig utan marknadsföring. Om du har uppfunnit en bil som går på gräs – grattis. Du kan sluta läsa här. För oss andra är det nödvändigt (och väldigt kul) att jobba med marknadsföring. Problemet med marknadsföring för många nystartade företag är att de förväxlar begreppet med dyra annonskampanjer eller enorma budgetar. Annonsering är bara en procent av alla saker du kan göra för att marknadsföra ditt företag. Marknadsföring är egentligen allt du gör för att få möjliga, och befintliga kunder, att upptäcka vad du kan göra för dem på ett regelbundet sätt.

3. De mäter inte resultaten av sin marknadsföring och vet inte var de är på väg.
Många företag lägger rutinmässigt ner massor av pengar på dyr och ineffektiv marknadsföring. Jag säger dyr och ineffektiv eftersom de inte mäter resultaten av sina aktiviteter. Den magiska formeln för marknadsföring är superenkel. Den handlar bara om att testa. Testa olika saker och se vad som fungerar för just din bransch och fortsätt att göra det som fungerar.

4. De startar företaget av fel skäl.
En del startar företag för att omedelbart tjäna massor av pengar och blir besvikna på att det inte händer automatiskt. Ett annat skäl kan vara att de tror att de kommer att få mycket mer fritid – samma sak där, det blir inte så. Bli inte en rödvinsentreprenör.

5. De har ingen koll på pengar.
Det vanligaste problemet för företagare är egentligen inte pengar. Problemet är att de inte spelar företagarspelet på rätt sätt och konsekvenserna av det blir att pengarna uteblir. De säljer inte som de ska. De erbjuder inte det kunderna vill ha. De litar på att företagarspelet ska sköta sig själv. Det gör det inte och när man inser det så är det oftast för sent. Där sitter man efter ett halvår med ett lokalkontrakt bundet på tre år, massor av dyra inköp av maskiner och manicker och snart är det den sista i månaden och det finns inga pengar. Puh! Det här händer sällan den som haft realistiska planer på hur mycket det kommer att kosta att dra igång företaget och hur lång tid det kommer att ta tills man kan få en någorlunda lyftkraft av kundernas pengar. Se till att hålla kostnaderna nere i ditt företag.

6. De finns på fel plats.
En del som startar butiker gör det för att en lokal råkar bli ledig nära hemmet. Placeringen är alltså praktisk för dem. Det är nära hem och det känns ju bra, eller hur? NEJ! Det är rent livsfarligt att starta butiker på fel plats om inte butiken säljer sånt som kunderna vallfärdar tillför att köpa eller om du inte tänker ägna all din tid åt marknadsföring. Jag har massor av ledsna butiksägare som kunder som inte har tänkt på det innan de drog igång sina företag. En butik ska finnas där människor naturligt rör sig, där det är lätt att parkera, som det är lätt att ta sig till, där det inte finns större konkurrenter och där den syns bra för alla. Glöm inte det. Det är hundra gånger bättre med ett dyrt butiksläge på rätt plats än en jättebillig lokal på en bakgata.

7. De har en dålig närvaro på internet.
Företag som inte lägger ner massor av tid på att skapa en attraktiv internetnärvaro – oavsett bransch, kommer ohjälpligt efter idag när nästan alla använder internet för att söka efter information.
Här finns det en tydlig generationsklyfta mellan yngre företagare som själva redan använder internet mycket och äldre, som låtsas som det regnar och i bästa fall har en taffligt gjord sajt som inte hjälper vare sig kunder eller företaget på något bra sätt. Det är inte svårt att skapa en bra internetnärvaro idag. Till och med jag klarar av det. Det handlar om att få besökarna att lita på dig.

8. De tror på något för att de vill tro på det.
Den produkt du vill sälja för att den ger dig status eller vad det kan vara är kanske ointressant för kunderna. Jag brottas ständigt med mitt ego, min inre lust att gasa på framåt. Just nu till exempel, funderar jag mycket på om jag ska göra en serie miniböcker om olika ämnen, till exempel om hur man gör säljande offerter, skriver vassa säljbrev osv. Böckerna skulle vara lätta för mig att göra bra produkter av snabbt, men vill kunderna ha dem? Jag vill inte fråga eftersom jag gillar idén så mycket. Lösningen på problemet är att istället för att fundera på vad som är bäst och roligast för dig, istället fråga dig: Vad är bäst för kunderna? Det som är bra för dina kunder är nästan alltid det som också är bäst för företaget. Var aldrig rädd för att göra kundundersökningar.

9. De har ingen plan för om det värsta skulle hända.
Alla företag, gamla som nya, måste göra en plan för det värsta scenariot. Din produkt kanske blir omodern, du blir sjuk, en ny och billigare konkurrent dyker upp på marknaden. Att ha lite förföljelsemani är nödvändigt som företagare. Du är aldrig säker på vad som händer nästa vecka. Det är just därför du har en plan. Och det är just därför som du alltid ska fira bra saker som händer. Och det är just därför du alltid ska hålla dig informerad om branschen, konkurrenterna och omvärlden.

10. De sätter inte upp roliga och spännande mål.
Du måste vara motiverad av något stort och härligt mål. Men det är lika viktigt att du kan motivera dina anställda att plocka fram sitt bästa och ha stor lust att ta företaget framåt. Den största och viktigaste utmaningen för många företagare med anställda är just att få de anställda att gilla dina mål lika mycket som du. Lösningarna är flera. Du kan erbjuda bonusar för uppnådda mål samtidigt som du peppar och visar personalen uppskattning för vad de gör. Det gäller för alla företagare att hitta varje anställds egen motivation för att göra ett fantastiskt bra jobb. Folk jobbar inte bara för lönen idag, vilket många företagare tror.

11. De har dålig planering eller ingen planering alls.
Det är smart att göra marknadsplaner och försäljningsbudgetar och kostnadskalkyler. Jag tror dock på att förenkla dem istället för att skapa avancerade skrivbordsprodukter. Kolla här vad de som misslyckats borde ha gjort:
Startbudget – ta reda på exakt hur mycket pengar ditt företagande kostar så du vet vad du måste dra in varje månad för att det inte ska gå åt skogen.
• Försäljningsbudget – gör en budget för vad du måste sälja för att det inte ska gå åt skogen.
Marknadsplan – skriv upp vad du ska göra, hur du ska göra det och när du ska göra det, vad det kostar och hur mycket du måste dra in för att det inte ska gå åt skogen.
Så jäkla enkelt är det och när du har det på papper, har du också siffrorna du ska jaga för att överleva.

12. De jobbar för mycket I företaget och inte tillräckligt PÅ företaget.
Skillnaden kanske inte ser så stor ut så här på ett teoretiskt plan, men det är en enorm praktiskt skillnad när du lägger ner all din tid inne i företaget med det dagliga utan att försöka se på företaget utifrån och se vad som fungerar och vad som inte fungerar, alltså att jobba PÅ företaget. Ditt jobb är inte bara att jobba, det är också att ta ut riktningen för framtiden, planera och utvärdera för att se vilka nästa steg du ska ta. Ett bra sätt att göra det här på, är att du låtsas vara kund till dig själv och följer processen från köp till leverans för att få en rimlig bild av hur kunderna uppfattar samma situation.

13. De har en idé som är för spretig.
Många företagare och framför allt tjänsteföretagare missar att karva ut en nisch åt sig själva. Istället för att bli kända för en sak försöker de erbjuda allt inom sitt område. Resultatet är att deras affärsidé blir för otydlig i konturerna för kunderna. Det är nämligen så att vi kunder gärna stoppar in företag i fack. Företaget X är bra på Y och företaget Z är bra på Q. Vad ska du bli känd för i dina kunders ögon?

14. De har en idé som är för smal.
Företag som tror att de kan åka med på en trend kan ha ett fantastiskt halvår när alla snackar om ämnet och alla vill ha det, men när trenden sedan planar ut så finner de sig själva i ett vakuum där inte tillräckligt många är intresserade längre. De har missat att utveckla tjänsten eller produkten på ett logiskt sätt under resans gång. Alla företag måste alltid tänka på vad som händer om ett halvår och om ett år och förbereda sig för det.

15. De har en idé som är för liten marknad på orten.
Det är svårt att leva på för smala idéer på en lokal marknad. Du kan vara hur förtjust du vill i scrapbooking, men utan tillräckligt många som kommer till din fysiska butik så kommer det inte att fungera. Lösningen för smala, lokala idéer är att komplettera verksamheten med en aktiv internetnärvaro med webbshop och internetmarknadsföring och ofta kommer man på det alldeles för sent.

16. De har orealistiska förväntningar.
En del som startar företag tror att det kommer att gå ganska snabbt att börja tjäna stora pengar utan att jobba stenhårt. De tröttnar och förlorar hela sitt mod när de upptäcker att det inte är så.

17. De överger inte eller ändrar på idéer som inte fungerar.
Här är en jobbig sanning: Ditt ego och din stolthet drar inte in pengar. Att fastna för en idé som inte drar in pengar är livsfarligt. Att vara vaken och ta till sig förändringar på rätt sätt - är rätt.

18. De tror att kunderna är Ufon.
Kunderna till ditt företag är din mamma och din bästa vän – de är människor som känner, har egna intressen och egna mål. Men många som startar företag blir konstigt strama och lismande mot kunder istället för att behandla dem personligt och med samma värme som de skulle behandla sina bästa vänner. Kunder är faktiskt ett företags bästisar. Därför är det viktigt att det man säljer till en kund är ett bra köp och att det finns en ärlighet i relationen där du som företagare inte bara drar upp fördelar, utan även visar nackdelar för en kund med ett visst köp. Ett företag med en genuin kärlek till kunderna kan faktiskt använda det som det huvudsakliga skälet till varför kunderna ska köpa. Och motsatt – utan värme för kunderna är det svårt att lyckas som företagare. Utveckla din kundservice.

19. De separerar inte företagets ekonomi från den privata samma dag de startar sitt företag.
Aj, det här är läskigt och ett otroligt vanligt sätt att skaffa sig själv magsår som företagare. Och jag lovar att jag har sett det så många gånger att jag mår illa av det. Jag tror att det beror på att många nya företagare som startar enskild firma hamnar i chock över vad det kostar att driva ett företag, inte bara för att betala lokalhyror, lön och rörliga kostnader, utan också i form av skatter och avgifter. Välj rätt ekonomiprogram.

Om du inte vet vad det kostar att driva företag och få ut en lön innan du startar ditt företag, kommer du bli så chockad att du skjuter inbetalningarna framför dig och hamnar rakt i klorna på skattemyndigheten. De hundra tusen du dragit in på ett jobb krymper snabbt ihop till ingenting i ett företag när allt är betalt. Men vet du – det är likadant för alla i Sverige. Det är bara att hacka i sig och vänja sig vid det. Jag har svurit över det svenska skattesystemet en miljon gånger och kallar det dagligen för maffiasystem eftersom jag jobbar så mycket och tjänar så lite på det i förhållande till vad staten tjänar på mig. Men jag betalar alltid in i tid och rätt. Det går inte annars och det är viktigt att du förstår allvaret i att sköta det här.

Du måste omedelbart skaffa dig koll på hur pengarna rör sig i ditt företag, annars går det snart åt skogen. Sparka ut kaffeburken (eller papperskassen) du har kvittona i och ersätt den med pärmar och ett bra administrationsprogram. Om du är hopplös med pengar måste du låta någon annan sköta det åt dig, så är det bara.

20. De tror att om de bara gör som alla andra så kommer det att fungera.
Det går inte att kopiera dina konkurrenters affärsmodell. Det alla andra gör (dina konkurrenter) har tagit dem tid att lista ut och de har snitsat till det för att få det att fungera för just dem. Om du kopierar delar av vad de gör, men inte allt, så kommer du inte att få samma resultat. Människor strävar efter att bli fristående och unika individer och det gör framgångsrika företag också. Om du kopierar ett annat företags affärsmodell på alla tänkbara sätt så kan ju kunderna lika gärna singla slant när de bestämmer vilket företag de ska köpa från. Ditt jobb när du startar företaget är att hitta en udd som kunderna uppskattar och som dina konkurrenter inte har – det är så många som missar det att jag blir mörkrädd bara jag tänker på det.

21. De tror att de kan allting själva och tar inte den hjälp som finns.
Få företagare klarar sig om de sitter i ett litet hål för sig själva. Men det gäller att hitta en balans mellan att springa på alla nätverksmöten du blir inbjuden till och att aldrig göra det.
Nyckeln är att du har din egen agenda för vad du vill åstadkomma. Vilken hjälp behöver du och med vad och var hittar du den hjälpen? Lär dig att skapa rätt samarbeten.

22. De ber inte om hjälp i tid.
När jag kommer in för att hjälpa ett företag är det redan på väg att gå åt skogen. De flesta företagare är duktiga på det de säljer, men de är värdelösa på marknadsföring. Man ska inte göra saker som man hatar eftersom resultatet inte blir bra. För varje dag som går så växer knuten i magen och du slutar ha kul på jobbet. Inte bra. Bli bra på allt i ditt företag eller skaffa hjälp med sånt du inte kan. Normalt behöver du hjälp med exakt det som du alltid skjuter framför dig.

23. De tänker inte på sin nästa grej.
Nästan alla produkter och tjänster har en bestämd livslängd. Utan utveckling och förnyelse så blir de trötta och ointressanta för köpare efter en viss tid. Det kan vara när trenden dött ut eller när det kommer andra tjänster som är bättre eller helt enkelt för att behovet inte längre finns. Vi som säljer tid eller saker måste alltid hitta på nya smarriga saker att erbjuda marknaden. Så enkelt, och ibland hårt, är det. Det finns ett skäl till att diskmedel alltid blir “lite bättre”, att blöjornas material “suger upp lite mer”, att rakhyvlar får ett rakblad till och får nya snitsiga namn. Det handlar om att visa att man har fart framåt och att det sitter ett stort gäng på företagen som inte gör annat än funderar på att hela tiden skapa nya förbättringar. Det är därför företagare alltid måste tänka på vad nästa grej är. Är det en ny tjänst/produkt eller en utveckling av det du redan har?

24. De lever i drömmarnas värld.
En del företagare jag har träffat har levt riktigt i det blå och trott att det de erbjuder marknaden ska sälja sig själv. De kanske till och med skickar ut 1000 säljbrev och förväntar sig att få 900 svar. Jag har hört allt, jag lovar. Istället för att ha en tydlig och stark strategi för sin marknadsföring, kastar de sig in med lite sköna idéer och hoppas på det bästa. Och när de får sin första smäll så slutar de att marknadsföra sig istället för att ta reda på vad det var som hände.

25. De säljer bara en enda sak som dessutom är ganska dyr.
Vi människor gillar att göra affärer med dem vi känner och som nyföretagare är man inte så känd att bara ens namn garanterar kvalitet. Det här betyder att företagare som bara säljer en dyr sak, till exempel coachingtjänster eller dyra manicker, jobbar i motvind. Kunderna är helt enkelt rädda för att beställa. Det här kan avhjälpas ganska lätt, men det är få som vet hur man gör det. Om vi tar exemplet med coaching så kunde den företagaren börja med att ge ut ett nyhetsbrev med smarta tips inom sitt område och distribuera det gratis. Nästa steg är att i det där nyhetsbrevet börja sälja böcker inom området. Kunderna får då en chans att ta små steg mot ett större köp. Bakom den uppförsbacke där många ger upp finns det garanterat en nedförsbacke – det handlar bara om att gneta på. Läs om de fantastiska saker som händer med dig när du startar eget.

26. Till sist - de har inte strukit de här orden i sitt ordförråd:
Kapitulera, ge upp, kasta in handduken, sluta, tröttna, ge sig, lägga ner, lägga av, hoppa av, sluta, upphöra, avsluta, stoppa, abdikera, lämna, överge ... ja, du fattar.

Fundera gärna på fler ord här som du bör stryka från ditt ordförråd

Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
Elin Eriksson, Malmö

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?