I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur gör man en finansieringsplan?

Svar:

Finansieringen är ett av de viktiga kugghjul som får företagets verksamhet att fungera. Det handlar om att skapa ett ekonomiskt utrymme för nödvändiga inköp och investeringar. Målet med det satsade kapitalet är att det ska ge en avkastning som är större än insatsen. Därför är det viktigt att det satsade kapitalet har en viss uthållighet och att det ges utrymme att verka på ett effektivt sätt.

En central del av företagets ekonomiska verksamhet är förmågan att upprätthålla likviditet. Med det menas att det måste finnas pengar till att betala utgifter som exempelvis fakturor, löner, amorteringar och räntor. Ett företag kan vara mycket lönsamt men ändå få betalningsproblem om tillgångarna är låsta i varulager, kundfordringar och annat som inte går att betala med. I ett första skede är det skadligt för relationerna till leverantörer, långivare och myndigheter att inte betala i tid. Dessutom är det dyrt med tanke på förseningsavgifter, straffräntor och annat. Ett ännu värre scenario är att företaget blir försatt i konkurs.

Det är långt ifrån alltid som förmögna företag använder sitt eget kapital för att genomföra investeringar. Ibland är det bättre att behålla egna pengar i placeringar på kapitalmarknaden och istället låna till investeringarna. I vissa fall, exempelvis när ett företag utvecklar en produkt med osäker framtid eller när ett mindre företag ska satsa på en ny och riskfylld marknad, kan det vara en fördel att medfinansiera verksamheten med bidrag och stöd. Finansiering handlar alltså om den totala ekonomiska effektiviteten där kostnader och intäkter, risknivå och tidsaspekter måste vägas in i bilden.

Kapitalbehov i finansieringsplanen

Det finns olika typer av kapitalbehov:
• Kortsiktigt kapitalbehov är den tillgång på betalningsmedel som företaget måste ha för att täcka de löpande utbetalningarna till leverantörer, löner etc.
• Långsiktigt kapitalbehov är den tillgång på betalningsmedel som företaget måste ha för att klara nödvändiga investeringar i produktutveckling, marknadsföring, maskiner, byggnader och övriga anläggningstillgångar.
• Säkerhetskapitalbehov är den extra buffert som företaget behöver för att klara eventuella störningar i den löpande verksamheten; exempelvis ett större maskinhaveri eller en tillfällig svacka i försäljningen.


Soliditet i finansieringsplanen

Soliditeten handlar om ett företags betalningsförmåga på lång sikt. Själva ordet kommer från engelskans ”solid”, alltså fast, vilket ger en indikation om vad det handlar om. Hög soliditet innebär att det finns förmögenhet i bolaget. Det kan vara fastigheter, värdepapper och andra typer av tillgångar som finns i företaget under längre tid. Denna förmögenhet är normalt inget du använder för att betala den ordinarie driften. Hög soliditet är mycket viktig när du ska övertyga finansiärer att låna ut pengar. Det minskar deras risk om ditt bolag går i konkurs. Tyvärr så kan nystartade bolag sällan visa någon soliditet att tala om. Detta gör att du måste övertyga finansiärerna på andra sätt.


Likviditet i finansieringsplanen

Begreppet likviditet kommer från engelskans liquid, alltså vätska, vilket också ger en fingervisning om vad det handlar om. Till skillnad från soliditeten så är likviditeten pengar som används för att betala fakturor, löner och andra utgifter. Till skillnad från de fasta tillgångarna är detta pengar som finns snabbt åtkomliga. Denna likviditet behöver inte vara intjänade pengar utan kan mycket väl vara någon form av kredit som du använder för att balansera inkomster och utgifter.


Pengar vid start av företag

Jag träffar ofta blivande nyföretagare som vill undvika alla typer av lån och skuldsättning. Ibland har de ett eget startkapital som de avser att använda utan att kontakta bank eller annan finansiär. Mitt råd är alltid att de bör fundera över kapitalbehovet ett varv till. I de allra flesta fall behövs åtminstone en checkkredit, ett konto med möjlighet att låna vid behov när utgifterna tillfälligt överstiger utgifterna. Om du har ett startkapital är det jättebra. Använd det för att skaffa dig manöverutrymme. Det är inte roligt att behöva kontakta banken först när pengarna är slut. I de allra flesta fall är betalningsströmmarna även i ett litet bolag mycket ojämnare än hos en privatperson. Som privatperson får du din lön ett varje månad ett visst datum, som behändigt nog oftast matchar de räkningar du ska betala. Förutsägbarheten är alltså god. När det gäller ditt företag kan det se helt annorlunda ut. Du har utgifter men kanske får intäkter först nästa kvartal. Naturligtvis ska du begränsa din och ditt bolags skuldsättning. Däremot har jag tyvärr sett alltför många företag hamna i obestånd på grund av bristande likviditet. Oavsett hur bra idé du har och hur stor orderstock som finns: det är din förmåga att betala fakturor och löner som är skillnaden mellan att rulla framåt eller rulla ned i diket.


Beräkning av kapitalbehov i finansieringsplanen

Det finns olika modeller för beräkning av kapitalbehovet. Eftersom det skiljer sig mycket beroende på vilken bransch företaget är verksamt inom så är det bästa tipset att kontakta branschorganisationen för den typ av företag du driver eller vill starta.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?