I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Krav på en säljande internetbutik


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Jag hatar att vara negativ men nu tänker jag vara riktigt jobbigt, sur och gnällig. Se därför gärna dagens text som ett internt dokument från din egen marknadsavdelning.

Jag är bekymrad. Det som kliar i mig är det här med att skapa försäljning på nätet. Det finns en allmän föreställning om att det räcker med att få folk att besöka en hemsida för att det ska börja säga ka-ching i kassan. Det stämmer ju inte.


För att sälja mycket från hemsidan måste du göra minst det här:

1. Bygg en sajt som ger besökaren det han/hon kom för.
2. Fyll den med det innehåll som träffar rätt i målgruppen så att man får rätt besökare, inte bara många.
3. Gör sajten till en vän där man känner sig hemma, får förtroende och vill rekommendera andra att besöka.
4. Sluta fixera vid teknik. Det spelar nämligen ingen roll om man lyckas få dit besökarna med teknik – om man inte har en sajt som gör sitt jobb blir det inga köp.
5. Se till så att din sajt är intressant för andra att länka till – det gillar sökmotorerna.
6. Inse att nyckel till framgång på nätet för alla företag handlar om kommunikation. Vilja och lust att kommunicera med kunder.
7. Se till att din sajt är säljinriktad och bygger fram mot köp.


Men det som bekymrar mig mest är alla tjänster du erbjuds av företag som ska placera din sajt på förstaplatserna. Det är just det här som får mig att famla efter Novalucolen. Grejen är ju att det inte spelar någon roll hur mycket trafik du får om du inte får rätt trafik och du måste ha en hemsida som är säljande (alla sidor säljer - säg inte att du har din sida för information bara) Alla hemsidor säljer minst ett intryck, en öppettid, en kontaktuppgift ett mått på en bokhylla, ja du fattar.


Fakta

1. Det kostar 7 000-100 000 kronor per år att anlita ett sökmotorpositioneringsföretags tjänster.
2. De kan inte lova dig förstaplatser på attraktiva ord eftersom det inte går att lova sånt. Det finns ingen som har särskilda kontakter med sökmotorerna.
3. De kan lova dig förstaplatser bland de sponsrade svaren (vilket är en enorm skillnad och dessutom något du kan göra själv).
4. Du kan få förstaplatser på ord som dina kunder inte söker efter.
5. Du kan få förstaplatser på ord som det inte finns konkurrens på (och det kan du lätt skaffa själv).
6. Nästa år ska du betala årsavgiften igen. Och nästa år och nästa.
7. Du får inga pengar tillbaka om du inte blir nöjd - herregud - du hör ju hur det låter.


Men hur ska man göra då?

Jag anlitar inga företag för att få mina sajter högt rankade - ändå hamnar jag högt upp på rätt ord. Och visst, jag talar jag i egen sak - jag har ju skrivit en bok om det här som du måste köpa men även om du inte vill det så ska du inte gå på den stora bluffen om att trafik är kungen. Det är RÄTT trafik som är kungen. Och RÄTT trafik till en hemsida som är byggd för att sälja.

Puh. Tack för att jag fick säga det och för att du lyssnade

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.