I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vad är en bra affärsidé? Svaret får du här...


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Många som vill starta eget säger så här:
- Jag har en grymt bra affärsidé och om jag bara kommer igång så kan den
bli hur stor som helst.


Underbar inställning tycker jag. Men hur får du veta om andra blir lika upphetsad av den här idén som du är? Vad är egentligen en bra affärsidé?

Nu ska du få veta mer om hur du analyserar din affärsidé och ser vad den är värd egentligen så att du kan öka chanserna att få den succé som du vill ha.

Häng med nu...


Hur du kollar om din affärsidé kommer att fungera där ute

1. Identifiera värdet av det du ska sälja – alltså värdet för dem som ska köpa.
Varför skulle någon vilja köpa det du vill sälja - annat än för att du vill det?
  • Vilka är de idealiska kunderna? Var finns de?
  • Vilka är dina konkurrenter? Hur marknadsför de sig? Vilken fördel kommer du att ha över dem?
  • Du kommer att behöva en udd som tränger igenom bruset. Har din idé den udden? Och kommer kunderna att se och uppskatta den?Det du behöver göra här är det svåraste som finns - att verkligen ta ett steg bort från dig själv och vara kritisk. Det är verkligen inte lätt när man intalat sig något under en tid.

    2. Hur ser marknaden ut just nu för din idé?
    Vilka säljer det här idag? Hur ska du sälja? Många som har bra idéer stöter på problem de inte ens tänkt på. De kanske har uppfunnit en liten manick som skulle passa perfekt i alla människors kök, men upptäcker att alla ICA-butiker köper in saker centralt och inte ens lyssnar på en säljare som kommer från ett litet nytt företag. Du måste vet hur vägen in på marknaden ser ut för det du ska sälja. Det hemska med det här är att du kan vinna allt om du får ett kontrakt med en butikskedja, men du kan också få kalla handen. Min åsikt om det här är klar - försök att skapa försäljning som är oberoende av andras godtycke. Det är bättre att sälja lite mindre än att vara i händerna på stora återförsäljare.

    3. Hur ser marknaden ut i framtiden?
    På kort sikt kan det vara fantastisk att haka på trender. Du kan hamna rakt i pengaspåret med en produkt som alla vill ha NU. Men, vad händer sedan? Finns det en naturlig utveckling för ditt företag när trenden viker? Det här problemet drabbar många tjänsteföretagare som börjar sälja något som är inne just nu, men som folk tröttnat på efter ett tag. Är du beredd på det?

    4. Hur ska du nå ut till kunderna?
    Ibland spelar det ingen roll hur fantastisk alla människor skulle tycka att din nya affärsidé är – du måste hitta vägarna att nå ut med budskapet också. Jag skulle vilja vara romantisk och säga att en bra produkt/tjänst alltid hittar köpare men det skulle vara en lögn. Sanningen är att en halvbra produkt med bra distributionsvägar har långt mycket större chanser där ute.

    5. Men till sist:
    Lyssna inte till 100 % på mig. Jag har den där sjukan som man får av erfarenhet och har kanske blivit lite för analytisk. Jag vet nämligen också att energi och jäklaranamma har en förmåga att lyfta nästan vad som helst. Tror du stenhårt på din idé och är beredd att jobba lika stenhårt för att nå ut med den trots gropar i vägen - då ger jag ändå tummen upp.


    Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

    Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

    "Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
    Tidningen Amelia

    "Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
    Entreprenör

    "Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
    Computer Sweden

    "Informationsdelen är gedigen".
    Platsjournalen

    "En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
    Arbetsmarknaden

    "Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
    Eridiania, The Living stone home clean

    "Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
    Fredrik Lange, Unitdata

    "Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
    Per Sydäng, Despec Sweden AB

    "Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
    Monica Sundell, sundell utveckling

    "Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
    Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

    "Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
    Åsa Karlström, Fin Trädgård

    "Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
    Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

    Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship