I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Lär dig att sälja bättre


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget


Det går inte att smita undan tankar på försäljning om man har eller väntar sig konkurrens inom det område där man tjänar pengar. Om man befinner sig i en monopolsituation och till exempel har uppfunnit en bil som drivs av gräs, då behöver man inte tänka på att sälja – kunderna kommer i alla fall. Men om man inom en snar framtid kommer att få konkurrenter, då måste man kunna sälja in sig för att företaget ska överleva. I säljskolans första del ska vi prata om din attityd till att sälja.


Vad är en säljare för dig?

1. En sliskig person med taskigt sittande kostym och billig slips som pratar mycket och fort och är hal som en ål.

2. En person som kan leverera något som jag vill betala för och som ger mig förtroende nog för att öppna plånboken.

Om du svarar nummer 2 behöver du inte läsa den här delen av skolan. Du har redan klart för dig vad som krävs för att sälja på 2000-talet.

Om du däremot svarat alternativ 1 behöver du lära dig att tänka annorlunda på försäljning så att du inte blir likadan mot dina kunder som den gamla säljartypen i alternativ 1.


Ja, du är också säljare

Till att börja med så är du redan säljare.Alla säljer. Vi säljer in idéer hemma till exempel. Säg att du har en lat tonårsson hemma. Du städar just hemma och sticker in huvudet genom hans dörr. Du säger:
- Kan inte du dammsuga.
- Nej, jag orkar inte fan..
Det här svaret har du räknat med. Det är därför en säljare antagligen skulle säga så här istället:
- Vi behöver dammsuga och diska nu, vilket väljer du?

Tonårshjärnan går nu på högvarv när den försöker fundera ut vilket som är slöast att göra. Du sa dessutom att det måste göras nu. Det finns två alternativ – och det måste göras nu. Du har varit smart. Du hör djupa suckar från TV-spelsoffan och en röst som kommit fram till att det är lättare att diska än att dammsuga.


Du vann den här förhandlingen

Och du ska vinna fler. Men just nu är det en annan sak du ska börja intressera dig för, nämligen hur du motiverar dig själv personligen. Det är nämligen det allra viktigaste för en person som ska jobba med något så svårt som att sälja.

Ja, vad står det längst ner på din egen kravspecifikation för ditt jobb? (Det brukar stå under avdelningen: Varför du går till jobbet varje dag) Står det vad du får ut av att vara ett proffs? Står det att du tjänar pengar, har så fantastiskt kul, får erfarenheter för ett bättre jobb eller vad står det som ersättning för dig personligen av att gå till jobbet? Om den raden är tom – fyll den! En bra bottom line är grunden för ett proffs – och lenar bättre än Novalucol när det är jobbigt att sälja , för det är ett tufft jobb om man har fel motiv eller inte gillar det.


Säljande handlar till 99 % om inställning

Allt säljande handlar om vilken attityd du har. Om du känner att du kommer krypande med mössan i handen kommer kunden att känna det också. För att kunna sälja och tycka om det måste två saker till: Du måste veta allt om det du säljer och du måste veta vilka som behöver det du säljer så mycket att de kommer att köpa det.

För att du ska kunna sälja måste du alltså känna till det du säljer, ha förtroende för det, veta hur det fungerar och vad det du säljer kan göra för kunderna. Om du inte gör det har du ingen chans att komma igenom de mentala barriärerna som kunderna bygger runt sig i en säljsituation.
Det finns en naturlig misstänksamhet och spänning i just en säljsituation. Kunden vet inte riktigt vem du är och vad du står för. De kan få känslan av att vara kastade till vargarna och blir inställda på försvar snarare än på ett samtal. Genom att förstå det här kan du börja därifrån och ta bort så mycket som möjligt av den spänning som finns redan från början

Ditt jobb är att kunna varje aspekt om dina, dina konkurrenters produkter och om alla produkter som skulle kunna ersätta dina produkter. Du ska bli expert. Och när du väl kan allt om din produkts fördelar ställda mot konkurrenternas produkter så kommer något magiskt att hända. Du vet hur det var när du läste historia i skolan. Plötsligt såg du historiska perspektiv överallt. Samma sak gäller din produkt. Ju mer du vet om den, om liknande produkter, om konkurrerande produkter, om produkter som skulle kunna ersätta din, desto mer entusiasm kommer du att utstråla. Och det är just det dina kunder vill att du ska utstråla.
Du ska helt enkelt vara dina kunders expert på området. Du ska vara den de kan lägga sitt förtroendekapital hos. Om inte du tror på dina produkter, vem ska då göra det? Om DU har tvivel på din produkt eller inte behärskar den tillräckligt kommer du att föra över den osäkerheten på kunden. Du måste alltså först ställa dig frågan om du själv tror på det du säljer. Kan du svara ja på den frågan kommer den säkerheten att föras över på kunden automatiskt . Som du märker. Det är inte först och främst sälja du ska lära dig. Du ska lära dig att bli dina kunders bästa vän.

Hemläxa: Vad är det som motiverar dig att sälja mer. Vad står det längst ner på din inre lista över saker du vill åstadkomma som gör att försäljning kan bli spännande och intressant för dig att bli bäst på?

Vill du bli bekväm med att sälja?

Läs mer i Försäljning för motvilliga
Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.