I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här blir du motiverad att sälja


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget


En sak som skrämmer mig när jag pratar med kunder som vill starta eget är att de inte tänker på det viktigaste av allt - att sälja.

Och det är lätt att förstå - man är så uppslukad av sina idéer att man glömmer att det finns konkurrens där ute. Man skjuter ifrån sig allt jobbigt eftersom det är mycket roligare att planera lokaler, fixa visitkort och leasa en bil än att tänka på hur pengarna ska komma in.

Men det är här "jobbiga Stefan" kommer in och frågar:
  • Hur ska du sälja?
  • Har du lärt dig allt du kan lära dig om dina framtida kunder?
  • Har du tagit reda på att behovet finns på riktigt?
  • Kommer du att gilla att möta kundernas krav och överträffa deras förväntningar?
  • Kommer du att kunna resa dig när det går sämre?

  • Om min kund kan svara grundligt på de här frågorna kan jag luta mig tillbaka och slappna av. Men om svaren blir stapplande och trevande ringer varningsklockorna innan jag drar ett djupt andetag och släpper loss en föreläsning på en timme. (Föreläsningen handlar om hur pengar är syret i företag och att man måste tänka på hur de ska komma in. Det spelar ingen roll om man ska klä om stolar, tvätta hundar eller hjälpa företag med hemsidor - man måste tänka på pengarna först).


    Liten test - Vad är en säljare för dig?
    1. En sliskig person med taskigt sittande kostym och billig slips. En person som pratar mycket och fort och är hal som en ål.
    2. En person som kan leverera något som jag vill betala för och som ger mig förtroende nog för att öppna plånboken.

    Om du svarar nummer 2 behöver du inte läsa mer. Du har redan klart för dig vad som krävs för att sälja på 2000-talet. Om du däremot svarat alternativ 1 behöver du lära dig att tänka annorlunda på försäljning så att du inte blir likadan mot dina kunder som den gamla säljartypen i alternativ 1.


    Här kommer lösningen...

    Steg 1 A - Gör dig själv motiverad för försäljningsjobbet
    Alla som vill påverka någon annan att göra något, köpa något eller tycka något tjänar på att bli bra på att sälja. Men hemligheten som de flesta som inte är bekväma med att sälja missar är att skaffa starka personliga motiv till att få lust att sälja. Hörde du det där sista: STARKA PERSONLIGA MOTIV.

    Så, vad står det längst ner på din egen kravspecifikation för ditt jobb?(Det brukar stå under avdelningen: Varför du går till jobbet varje dag) Står det vad du får ut av att vara bli bra på att sälja? Står det att du tjänar pengar, har så fantastiskt kul, får erfarenheter för ett bättre jobb eller vad står det som ersättning för dig personligen av att gå till jobbet? Om den raden är tom – fyll den! En bra bottom line är grunden för ett proffs – och lenar bättre än Novalucol när det är jobbigt att sälja , för det är ett tufft jobb om man har fel motiv eller inte gillar det.

    Låt mig lite snabbt ge dig några förslag till varför du ska intressera dig för att lära dig att sälja mer:
    1. Du får ett eget fungerande företag
    2. Du slipper vara anställd och styr ditt eget liv
    3. Du kan köpa sommarhus
    4. Du kan shoppa loss oftare
    5. Du kan skapa ekonomisk trygghet för din familj

    Och så här i förtroende kan jag ju berätta varför jag är en bra säljare:
    1. För att få fortsätta hålla på med det jag älskar mest – att ha ett företag som hjälper småföretagare framåt. Småföretagare är ”my kind of people”
    2. För att kunna åka utomlands med familjen ett par gånger om året
    3. För att det skapar resurser som gör att jag i bokförlaget kan ta risker
    4. För att livet är kort och utmaningar gör det längre


    Extratips för dig som inte gillar att sälja

    Läs också Försäljning för motvilliga så får du fart på riktigt
    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

    Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

    I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

    Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

    Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.