I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Säljskräck - så här blir du av med den


Sveriges populäraste tipsbrev för alla som vill borsta av säljkunskaperna


Försäljning - ordet är så laddat att det knyter sig i magen på en del företagare. Det verkar som att även om vi vet att vi alla måste sälja våra produkter eller tjänster för att överleva så är det något som vi inte riktigt vill kännas vid.

Ok, jag ska erkänna - det gäller inte mig nuförtiden, men det har gjort det. Länge såg jag försäljning som ett störande moment. Det var när jag jobbade som säljare på ett företag som sålde saker jag inte riktigt trodde på.

Nu när jag driver bokförlaget redaktionen är det en helt annan sak. Jag vet att alla böcker vi ger ut är friska vindar. Jag vet att den som läser dem blir rikare, effektivare och gladare av dem. Det är vad kunderna säger åt oss

Så, hur är det med dig? Gillar du det du erbjuder andra att köpa av dig? Om svaret är nej, byt jobb eller erbjud något som du tycker att andra är dumma om de inte köper av dig. Det är steg 1. Älska det du säljer, annars kan du sluta direkt.
Det är ett brott mot din integritet att sälja skit och det är omoraliskt att pracka på kunderna det. Livet är för kort för att ha ont i magen av sitt jobb.


Här kommer några snabba tips som gör ditt liv som säljare lättare

Steg 1. Jag tjatar om det igen - gilla det du erbjuder eller erbjud något annat! Utan egen entusiasm för ditt erbjudande är det svårt att sälja. Med entusiasm finns det inga gränser för självförtroendet.

Steg 2. Hitta roten till din rädsla för att sälja. En del är rädda för att inte bli omtyckta i den utsatta rollen. Andra är rädda för ordet nej. Det är också vanligt att känna sig obehaglig till mods över att vara pådrivande och känna sig påflugen i rollen som säljare.

Steg 3. Byt perspektiv. Istället för att tänka på dig själv som "säljare", tänk "hjälpare". Det du säljer och gillar så mycket kan verkligen göra skillnad i människors liv. Känner du så blir det lätt att sälja.

Steg 4. Ge dig själv belöningar för varje litet framsteg. Vad är det du vill ha mest av allt? Kan bra försäljning hjälpa dig att nå det målet? Vad betyder det för dig att du säljer? Betyder det att du får fortsätta göra det du tycker mest om - är inte det ett billigt pris att betala för att få fortsätta med det?

Steg 5. Inse att du blir bättre på att sälja efter varje gång du gör det. Huvudet i sanden löser inga problem. Gnäll och tandagnisslan gör det inte heller. Allt blir lättare med erfarenhet.

Steg 6. Säg aldrig mer "jag är ingen säljartyp"! Om du har ett företag så skrev du under befattningsbeskrivningen "Säljare" samma dag som du startade ditt företag. Det har alla framgångsrika företagare gjort. Lär dig att bli bekväm med att sälja. Du kan läsa böcker, gå kurser, träna själv och ge dig själv tiden att bli bekvämare i rollen för varje dag. Inte bara för att du måste, utan också för att det är så himla kul att erbjuda hjälp till alla som vill ha den - och få betalt för det. Fantastiskt.


Boktips: Läs Carola Forsells bok 100 sidor för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder. Hon hatade att sälja och har gjort alla misstag man kan göra innan hon tog tag i sin egen rädsla och lyckades med det alla småföretagare vill göra - att bli bekväm i rollen som toppsäljare.


P.S Jag sa tidigare att alla blir glada av våra böcker. Det är ju inte sant. Böckerna riktar sig till de 20% företagare som är hungrigast, som vill växa och skapa företag som tjänar massor av pengar så de kan skaffa sig sina sjötomter och läckra bilar och inte skäms över det. Böckerna ställer krav, men om man är villig att ta till sig det som står i dem för att få det man vill ha - ja, då gillar man dem

En klassiker som andra har gillat

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Stjärnsäljaren här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.