I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får fram ett affärskoncept som fungerar


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Jag tjatar som en galning varje dag om att den som ska starta ett företag måste göra det för kundernas skull, inte sin egen.

Det är så otroligt viktigt att det finns tillräckligt många som vill betala för det du säljer. Glöm aldrig aldrig aldrig det. Var hård mot dig själv och gasa inte iväg på ren entusiasm eller önsketänkande.

Men det är inte hela sanningen (lyckligtvis). Sanningen är att det bästa företaget för dig att starta är ett som inte bara tillfredsställer kunderna, utan också ligger nära ditt eget hjärta.Vad är det annars för mening med ett företag. Om du inte tycker att det är kul så orkar du inte ge allt - och det är ju precis vad du måste göra för att få det att fungera.

Det är därför du måste leta efter en idé som passar din personlighet. Här gäller det att tänka till på din livsstil, dina intressen - och givetvis dina erfarenheter.


Och här kommer några frågor till dig som hjälper dig att få fram ett affärskoncept:

Vem är du?
Gillar du att jobba med människor eller tycker du bättre om att jobba själv?
Om du till exempel är blyg är det kanske bättre att ha en grundläggande affärsidé som inte handlar om hårdsäljande ute hos kunder eller många direkta kundkontakter. Och tvärtom - om du är en person som får din energi främst från umgänget med andra människor så är det ingen bra idé att starta ett företag där du blir ensam mycket eftersom det kommer att döda all din lust.

Vad kan du redan?
Det är smart att starta ett företag inom ett område som du redan kan mycket om såklart.
Du får ett försprång och behöver inte anstränga dig lika mycket och slipper gå i vanliga fällor. Det bästa sättet är att jobba inom området först och sedan ta steget. Det kanske är det du ska göra - ta en anställning inom området och ta det vidare om ett par år. Allt beror på vad du redan kan.

Vad vill du?
Här har du frågan du måste ställa dig och verkligen fundera över.
Det kräver mycket engagemang för att få ett företag att lämna startbanan och om du har den rätta viljan och lusten att kavla upp ärmarna så är det faktiskt 90% av ingredienserna i ett lyckat företag. Ja, det är sant.

Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
Elin Eriksson, Malmö

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?