Att publicera andras annonser i affiliatenätverk kan vara lönsamt.
Modezine.se (bilden) och Miashopping.com är två sajter som gör det, men det krävs ofta hårt arbete. Internetworld ger dig de bästa tipsen.
Som affiliate, eller publisher som det också kallas, har du möjlighet att få intäkter på din sajt genom att publicera annonser. Att annonsera genom affiliatenätverk har snabbt blivit populärt bland företagen, och marknaden för affiliateföretagen blomstrar.
Modellen går ut på att annonsörer lägger upp annonsprogram hos affiliateföretag som har ett nätverk av affiliates som publicerar annonser. Resultatet är prestationsbaserat där annonsören betalar affiliateföretaget för den trafik från annonsen som har lett till ett avslut i form av ett köp, medlemsregistrering, klick eller annonsvisningar.
Affiliateföretaget betalar i sin tur provision till affiliates. Beloppen varierar mellan olika produkter och tjänster.
Robert Arnesson startade prisjämförelsesajten Modezine.se förra sommaren. Då var den ett sidoprojekt. I dag är den en av affiliateföretagets Zanox största affiliates och den är stor även hos Tradedoubler. Modezine.se ingår i kategorin affärsdrivande affiliates. Hos Tradedoubler står den för 20 procent av deras cirka 10 000 affiliates, och drar in mycket mer pengar i proportion till andelen sajter jämfört med hobbysajterna som står för de andra 80 procenten.
– Jag har en teknisk bakgrund och på mitt förra jobb fick jag stor insyn i hur man jobbar med prisjämförelser och hur publisher-biten fungerar så jag kände att jag ville göra något liknande, säger Robert Arnesson till Internetworld.
Sajten bygger på så kallade product feeds, ett sätt för en affiliate att driva trafik till annonsörer. Det innebär att besökaren klickar på en produkt hos en affiliate som har en djuplänk som gör att besökaren hamnar direkt i annonsörens nätbutik. Då gäller också en cookietid på upp till 45 dagar, vilket innebär att när besökaren klickar på en länk finns cookien kvar i besökarens webbläsare och Robert Arnesson får betalt för avslut även om köpet inte sker just då, utan inom den aktuella tiden.
– Jag har velat hålla sajten fri från banners för jag tycker det är viktigt att hålla den snygg för att attrahera målgruppen.
Hjärngympa för seniorer❤️
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Att det var just kläder som Robert Arnesson satsade på var lite av en slump.
Kläder tillhör en av de största kategorierna inom affiliatebranschen tillsammans med poker och spel, resor och smålån. Modezine.se har runt 80 000 unika besökare och över en miljon sidvisningar per månad. Sajten omsätter idag ungefär 300 000 kronor per månad och ungefär 100 000 av dem går till att köpa sponsrade länkar genom Google Adwords. Robert Arnesson köper ord som är relaterade till varumärken och plagg.
Sponsrade länkar är en relativt dyr affär, särskilt som det tar ett tag innan det visar resultat. Och det stoppar många hobby-affiliates från att börja köpa. Det gäller också att vara uppmärksam på restriktioner från annonsörerna för att köpa sökord.
– Jag la varenda krona jag hade i början och byggde upp sajten successivt. Jag fick börja i liten skala och det tog ungefär 4–5 månader att komma upp till en omsättning i 100 000-tal, säger Robert Arnesson till Internetworld.
Han jobbade länge ensam med sajten, men idag samarbetar han med andra och en del av utvecklingen görs av ett företag i Indien. Framöver ska han satsa mer på att utöka innehållet på sajten genom den nystartade bloggen och forumet, och i sommar lanseras Modezine.se utanför Norden i Spanien, Frankrike, Tyskland och Storbritannien.
Hans råd till andra som vill bli affiliate är att nischa in sig på ett område, även om man bara har en hobbyblogg.
Robert Arnesson använder sig av en mix av sponsrade länkar och sökmotoroptimering. Det senare är starkt kopplat till affiliatemarknadsföring och innebär att anpassa innehållet på sajten till sökmotorer genom att använda ord som många söker på.
Så blir du en bra affiliate
- Lägg tid på innehållet på sajten. Det driver trafik och skapar lojala besökare.
- Jobba med sökmotoroptimering. Det är det billigaste sättet att driva trafik till sajten.
- Hitta annonsformat som passar din sajt. Lägg dem på synlig plats, men där de inte tar bort kvaliteten i innehållet.
- Uppdatera annonserna på sajten regelbundet.
- Var aktiv i forum för att öka kännedomen om din sajt.
Källa: Getupdated och Internetworld
Exempel på provisioner hos Tradedoubler
- Cirka 200 kronor per avslut i resebranschen
- 150–200 kronor på telekomabbonemang
- 2,5–8 procent på sålda varor inom retail som till exempel datorer
- 4 procent på en såld cd-skiva
Källa: Internetworld
Skriv som proffsen!❤️
☑️ Vill du skriva bättre texter privat och på jobbet?
☑️ Tycker du att grammatik är trist?
☑️ Vill du ha snabba tips som lyfter all din skriftliga kommunikation?
☑️ Då är det här en bok för dig!
"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
☑️ Vill du skriva bättre texter privat och på jobbet?
☑️ Tycker du att grammatik är trist?
☑️ Vill du ha snabba tips som lyfter all din skriftliga kommunikation?
☑️ Då är det här en bok för dig!
"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊