Att skapa en bra annons – digital eller analog – är en hel vetenskap i sig. Men ofta är det bråttom – kanske har du fått ett kanonbra pris och deadline var igår. Här ger Felicia Welander, copywriter och Driftigs skribent inom marknadsföring och kommunikation några snabba råd.
1. Berätta det viktigaste först
Du har i bästa fall 3 sekunder på dig att väcka målgruppens intresse innan de bläddrar/klickar/promenerar vidare. Därför är det viktigt att komma till saken, snarare än att ha för mycket ”försnack”. Så specificera vad du vill berätta och gör det redan i rubriken. Utveckla det sedan i den efterföljande texten.
2. Vem vill du berätta det för?
Kanske tycker du att alla bör vara intresserade av din tjänst/produkt, och så kan det vara. Men det är säkerligen också så att det finns en specifik målgrupp som är extra intresserad. En målgrupp som har kortare väg från tanke till köp. Börja med att hitta dem. Var rör de sig? Vilka tidningar/bloggar/sidor läser de? Börja där och vänta med andra annonseringar, även om du får ett bra pris.
3. Nytta, nytta, nytta
Vilken nytta har ditt erbjudande för mottagaren? Lista dem gärna i punktform och försök att tänka utifrån målgruppens perspektiv, snarare än ditt företags. Dvs. säg ”Du får...” istället för ”Vi har...”, så når budskapet fram bättre.
Hjärngympa för seniorer❤️
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
4. Skala bort
Det kan vara lockande att försöka utnyttja varenda centimeter av annonsutrymmet för att passa på att berätta så mycket du kan om ditt företag. Men för mycket information gör det svårare för mottagaren att ta till sig. Fundera istället på vad ditt huvudbudskap är och håll dig till det. Led sedan in mottagaren till din hemsida eller butik för att få veta mer.
5. Viktigast av allt: C2A!
Vad ska målgruppen göra när de har läst din annons? Ringa? Gå in på nätet och beställa? Gå till en specifik butik? Glöm inte att avsluta med en uppmaning – och gör det så tydligt du kan. Ge dem alltid en C2A – Call to action.
Felicia Welander | Vasarausaru.se
felicia@vasarusaru.se | 08-410 060 75
76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️
Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Glöm inte att ha det roligt också ...😊