När en av dina medarbetare slutar, oavsett varför, ska du på dennes begäran skriva ett arbetsbetyg. Arbetsbetyget är till för att han ska kunna bevisa för framtida arbetsgivare att han faktiskt arbetat på ditt företag.
Följande uppgifter ska finnas med:
• Personuppgifter.
• Tidsperioden under vilken medarbetaren arbetat på ditt företag.
• Beskrivning av arbetsuppgifterna medarbetaren utfört.
• Ditt omdöme om medarbetarens yrkesskicklighet och uppförande.
• Orsak till att anställningen upphört.
• Din titel, underskrift och datum.
Om din medarbetare ber dig, ska du utelämna punkt tre och fyra från betyget.
Formulera dig neutralt och beskrivande. Lägg tyngdpunkten på att förklara vad medarbetaren gjort under sin tid på ditt företag. Beskriv arbetsuppgifter och ansvar i första hand. Lägg sedan till en formulering om vad du personligen tycker att medarbetaren tillfört under sin tid på ditt företag. Negativa formuleringar får endast förekomma om det finns saklig grund
Hjärngympa för seniorer❤️
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Det finns skäl att undvika att använda negativa omdömen, även om medarbetaren gjort sig förtjänt av dessa. För det första blir ditt företag förknippat med problem, för det andra sätter du dig till domare över en annan människas framtid. Det torde räcka bra med att helt undvika positiva omdömen och lyckönskningar.
Överdriv inte din beskrivning, även om du är positiv. Om du överdriver riskerar intyget att tappa sin trovärdighet. Vill du visa din uppskattning gentemot medarbetaren skriver du att du ”gärna hade sett att medarbetaren fortsatt att arbeta hos dig, men att du nu önskar denne all lycka i sin fortsatta karriär”. Skriv sedan att du gärna ställer upp som referensperson och besvarar eventuella frågor som kan hjälpa din tidigare medarbetare i framtiden.
SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Ledarskap utan flum!❤️
Den perfekta inspirationsboken för dig som vill bli ännu bättre på att motivera personalen. Du får konkreta, snabba tips och metoder att använda i jobbet varje dag.
”Här finns råd om allt från rekrytering, hur man motiverar och ger feedback, till hur man skapar meningsfulla möten och säger upp medarbetare.”
Tidningen CHEF
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
Ledarskap utan flum!❤️
Den perfekta inspirationsboken för dig som vill bli ännu bättre på att motivera personalen. Du får konkreta, snabba tips och metoder att använda i jobbet varje dag.
”Här finns råd om allt från rekrytering, hur man motiverar och ger feedback, till hur man skapar meningsfulla möten och säger upp medarbetare.”
Tidningen CHEF
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:
Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.
Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.
Läs vad du får för tips...
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.