
När en av dina medarbetare slutar, oavsett varför, ska du på dennes begäran skriva ett arbetsbetyg. Arbetsbetyget är till för att han ska kunna bevisa för framtida arbetsgivare att han faktiskt arbetat på ditt företag.
Följande uppgifter ska finnas med:
• Personuppgifter.
• Tidsperioden under vilken medarbetaren arbetat på ditt företag.
• Beskrivning av arbetsuppgifterna medarbetaren utfört.
• Ditt omdöme om medarbetarens yrkesskicklighet och uppförande.
• Orsak till att anställningen upphört.
• Din titel, underskrift och datum.
Om din medarbetare ber dig, ska du utelämna punkt tre och fyra från betyget.
Formulera dig neutralt och beskrivande. Lägg tyngdpunkten på att förklara vad medarbetaren gjort under sin tid på ditt företag. Beskriv arbetsuppgifter och ansvar i första hand. Lägg sedan till en formulering om vad du personligen tycker att medarbetaren tillfört under sin tid på ditt företag. Negativa formuleringar får endast förekomma om det finns saklig grund

Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet
I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️
🌿Den här boken är för dig som:
- Någonsin har känt att du inte räcker till.
- Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
- Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
Det finns skäl att undvika att använda negativa omdömen, även om medarbetaren gjort sig förtjänt av dessa. För det första blir ditt företag förknippat med problem, för det andra sätter du dig till domare över en annan människas framtid. Det torde räcka bra med att helt undvika positiva omdömen och lyckönskningar.
Överdriv inte din beskrivning, även om du är positiv. Om du överdriver riskerar intyget att tappa sin trovärdighet. Vill du visa din uppskattning gentemot medarbetaren skriver du att du ”gärna hade sett att medarbetaren fortsatt att arbeta hos dig, men att du nu önskar denne all lycka i sin fortsatta karriär”. Skriv sedan att du gärna ställer upp som referensperson och besvarar eventuella frågor som kan hjälpa din tidigare medarbetare i framtiden.

Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet
I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️
🌿Den här boken är för dig som:
- Någonsin har känt att du inte räcker till.
- Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
- Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.
Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.
Läs vad du får för tips...
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.