Om du har en butik eller en annan plats dit kunder kommer, sätt fram en skål där man kan lägga sitt visitkort och få bra erbjudanden per post eller mail. Du ser såklart till att att det går att skriva ner sina kontaktuppgifter också. Ge gärna bort en present mot adresser.
2. Öva på att ge ett annonsbud som passar din budget.
Ring den tidning du drömmer om att annonsera i men som du misstänker är för dyr. Fråga vad annonserna kostar. När du vet det erbjuder du dig att annonsera för halva det priset (eller för en tredjedel).
Jag vill att du ska se att det faktiskt fungerar och att annonspriser sällan är fasta. Den kunskapen är bra att ha till den dag du vill annonsera. Kom för övrigt ihåg att annonsering alltid handlar om långsiktiga resultat. En annons gör ingen lyckad kampanj precis som en (1) svala inte gör någon sommar. Skapa ett bra samarbete med en tidning där båda vinner.
3. Så nu och skörda senare.
Skriv ett brev till dina bästa kunder. Brevet ska inte vara säljande. Det ska bara berätta något nytt om ditt företag. Om du tycker att det är slöseri med tid och att du har annat att göra så tänk efter vad du själv skulle tycka om en leverantör skickar ett trevligt brev som inte är säljrelaterat till dig. Ganska trevligt eller hur. Varför inte skicka en tialott eller en trisslott till dina bästa kunder och göra deras dag lite roligare. Dina kunder behöver bli påminda om att du finns även mellan köpen. Företagande och säljande är som att driva jordbruk - Du sår nu och skördar senare
4. Ge dina bästa kunder ett erbjudande de inte kan motstå - idag.
Fundera över ett extraerbjudande du kan ge till dina bästa kunder idag och ge dem det. Har du några kartonger av en produkt som är attraktiv men som ersatts av en ny kan det vara ett bra erbjudande. Säljer du annonser och har en restplats kan det vara uppskattat att få ett bra erbjudande på den osv.
Om du har en tjänst som kunderna inte vet om, erbjud dem det. Har du inte den tjänsten, uppfinn den och erbjud den till dina kunder.
5. Belöna dig själv.
Skapa ett belöningssystem för dig själv för att motivera dig att sätta igång med dina aktiviteter. Vad är det du helst vill ha? Är det en weekend med din partner på något trevligt ställe? Är det en golfresa? Det kan vara mycket. Sätt dina personliga mål och bestäm dig för en belöning när du når dit.
6. Boka ett domännamn som är lättare att komma ihåg.
Har du ett krångligt domännamn som är svårt att komma ihåg, boka ett nytt och låt det peka till din huvuddomän. När någon skriver in den i adressfältet så kommer de ändå till min huvuddomän, vilket en s.k pekning sköter om. En pekning är som när du vidarekopplar din telefon till ett annat nummer. Du kan behöva ett nytt domännamn för varje produkt eller idé du vill sälja in. Ett domännamn som är lätt att komma ihåg och som gör det lätt att förstå vad man får om man går dit är ett perfekt marknadsföringsverktyg. Vilka domäner skulle du behöva ha för att göra ditt företag tydligare?
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
7. Ta hand om din hemsida.
Se till så att din webbplats har ett innehåll som intresserar dina kunder.
8. Använd benen.
När delade du ut ett reklamblad senast? Det är bra för ditt företag men det är också bra för dig. Speciellt om du liksom jag sitter ner (hemska tanke) hela dagarna. Jag delar ut reklamblad för boken 345 smarta sätt att hitta nya kunder kontinuerligt. Det är motion och nytta samtidigt och jag får dessutom chans att träffa andra marknadsförare.
"Att dela ut reklam var kanske inte vad jag tänkt med mitt företag"
Jag hörde dig tänka det där ;-).
Men varför inte? Du har ett företag som har en uppgift. Det är ditt jobb att se till så att alla som vill bli dina kunder kan bli det. Mitt företags uppgift till exempel är att göra småföretagare lyckliga av sina marknadsföringsresultat. Det inkluderar även företag utan internetnärvaro och dem når jag på flera sätt, bl.a genom att själv dela ut reklam. Det ger också en tydlig bild av hur det ser ut på själva spelplanen.
Missa inte det.
Du som har hängt med från början och prenumererat länge på våra nyhetsbrev - kommer kanske ihåg det nystartade caféet jag pratade om som ligger bara hundra meter från min bostad? Jag berättade att de inte hade gjort ett dyft för att berätta för mig att de fanns och jag kraxade som en olyckskorp om deras framtida öde.
Tyvärr så hade jag rätt. Företaget har nu upphört och brun täckpapp sitter över deras flagnade logo. Det är verkligen synd att de inte ens delade ut ett enkelt reklamblad i området där de fanns. Att vara företagare är fantastiskt. Det är både fantastiskt roligt och fantastiskt jobbigt.
Att inte marknadsföra sig är att göra det jobbigare än det behöver vara.
9. Gör ditt företag intressant för media.
Sätt dig ner och fundera på vad som är unikt för ditt företag. Fundera sedan på hur det du har kan göras så intressant att tidningar vill skriva om det. Om du redan nu tänker att det inte finns något intressant så gör det i alla fall. Det finns mycket som är intressant med ditt företag. Och om du inte hittar det - skapa det (Skapa betyder inte att ljuga). Se till att du redan nästa vecka kan skicka ut 5 brev till journalister du respekterar med en nyhet som får dem att säga: "Är det här verkligen sant."
10. Läs 5-minutersmarknadföraren ordentligt.
Använd ditt ex av boken och låt den inte stå och damma i bokhyllan. Kom ihåg varför du köpte den. Du ville vässa din marknadsföring utan att ruinera dig. Jag får nu flera brev/mail i veckan från företagare som verkligen tagit sig tid att läsa och de tjänar pengar, goodwill och har det faktiskt roligare än förut. Bestäm dig för att ta fram minst 50 saker från boken du kan använda dig av direkt. De finns där.
350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)
En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB
Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)
En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB
Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊