
1. Bestäm först exakt vad det är du behöver hjälp med. Skriv ner problemet och vilket resultat du förväntar dig att nå med hjälp av en konsult. Många gånger kan den här processen faktiskt leda till att du inte ens behöver en konsult eftersom problemet blir tydligare och kanske lättare att se en egen lösning på. Om problemet är större än du kan klara av att lösa själv har du fått en bra kravspecifikation för konsulten.
2. Ta reda på vad det kostar att inte få problemet löst. Det ger dig en tydlig bild av vad det är värt att lägga ner på att låta en konsult komma med lösningen.
3. Skapa en budget och tidsramar för lösningen. Det ger dig utrymmet för att planera bättre och veta mer om hur mycket du själv och andra måste blandas in i konsultens arbete när han/hon är igång.
4. Undersök vilka alternativ du har. Om du har bra kontakter kanske du kan hitta en konsult den vägen. Annars är en sökning på internet det bästa alternativet eftersom du får chansen att se vad olika konsulter har gjort tidigare och vad deras expertis är - utan att behöva sitta och lyssna på det i telefonsamtal.

Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet
I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️
🌿Den här boken är för dig som:
- Någonsin har känt att du inte räcker till.
- Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
- Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
5. Ring några konsulter och intervjua dem per telefon. Beskriv ditt företags problem och utmaningen ni står inför och be konsulten beskriva sin egen expertis på området. Fråga gärna om gamla kunder till konsulten och vad han/hon hjälpt dem med som liknar det du vill ha hjälp med.
6. Träffa tre av dem du pratat i telefonen med och ta reda på mer av det du tycker är viktigt. En viktig sak kan vara om konsulten gör jobbet själv eller ser till att din personal lär sig att göra det själva. Allt beror på vad som är viktigt för dig på sikt. Fråga också vilka resurser han/hon behöver under arbetet.
7. Välj konsult baserat på de samtal ni haft och på de offerter du begär in från de konsulter du känner mest för. Det kan också vara en bra idé att kontakta konsulternas gamla kunder och prata närmare med dem.
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️

Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.
Läs gärna vad brevet innehåller
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.