En internetbutikägares värsta mardröm är att gå igenom statistiken och se hur många som har shoppat runt, lagt varor i korgen men inte avslutat köpet. Kände du de kalla kårarna? Bra.
Det är ju inte alltid befogat att oroa sig för det här förstås, en stor del av besökarna i din butik drömmer sig bort och fyller sina korgar med saker de vill ha, för att sedan gå vidare utan att avsluta köpet.
Det är inte de som slår ihjäl tid butiken du ska oroa dig för, det är de som verkligen tänker köpa men som hindras att göra det för att något gör dem osäkra eller att funktionerna får dem att tappa tålamodet.
Här kommer åtta tips till dig för att förbättra din varukorgsfunktion i internetbutiken så du får
fler avslut.
1. Se till så att kunderna förstår processen. Gör den idiotsäker. De allra flesta internetbutikerna har en liten larvig symbol i ena hörnet där varukorgen finns. Varför inte lyfta fram den så den syns bättre. Varför inte ha en särskild sida där det står "Så här handlar du" där du går igenom alla steg kunden får gå igenom. Det är jobbigt att handla på nätet - särskilt om man är ny kund. Det finns alltid en osäkerhet som vill att vi ska till något mer känt ställe och göra våra affärer. Om du kan bli butiken som gör att shoppandet blir lätt, så tar du bort massor av osäkerhet hos dina möjliga kunder.
2. Se till så att kunderna vet var de befinner sig i köpprocessen. Kalla det gärna Steg 1 av 3 osv. så att det blir lätt att se ett slutmål.
3. Länka till produkten de lagt i varukorgen. Många kunder vill kolla så att de beställde rätt innan de checkar ut. Om de blir osäkra kanske de struntar i att köpa.
4. Ha gärna bilder bredvid produkten i varukorgen. Det gör kunderna säkrare på att de beställt rätt.
5. Se till så att det är lätt att göra förändringar i korgen. En del av oss beställer många saker och vill ta bort någon eller några när totalpriset kommer upp. Om det inte går att ändra lätt så är risken mycket stor att vi tröttnar och surfar vidare.
6. Gör kunden säker och ge alternativ. Om din kund tvekar att trycka på beställknappen - se till att det finns en annan väg - ett telefonnummer till exempel som de kan ringa istället.
7. Fråga inte efter irrelevant information. Fråga bara efter det som krävs för att kunden ska få sin beställning - och du betalt för den. Bli inte en formulärnazist (ja, det är ju så det känns när långa formulär dyker upp).
8. Om en kund överge kundvagnen - se till så att kunden kommer till en sida med en text: "Tack för att du besökte oss. Vi ser att du påbörjat ett köp men inte avslutat det. Hjälp oss att bli bättre till nästa gång genom att berätta varför. Om du tar dig tid med det så är du med i vår månatliga utlottning av (något attraktivt)".
Tänk att du kommer till en butik som gjort allt det ovanstående. Skulle inte det kännas rätt skönt ändå?
Idéer som andra har gillat
469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt
"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld
"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear
"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam
”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens
"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås
"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...
469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt
"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld
"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear
"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam
”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens
"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås
"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊