Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
Alla pratar om värdet av starka och positivt laddade varumärken idag – Det handlar helt enkelt om att vi vill förstärka positiva känslor i kundernas hjärnor. Vi vill att de ska tänka bra saker om oss. Och här kommer frågan: Vilka är de viktigaste punkterna en kund eller möjlig kund kopplar ihop med ditt företag? Är det kunskap, generositet, snabbhet, mycket för pengarna, bra service – eller är det arrogans, slarviga jobb, blir aldrig klara i tid, dyra.
Jobbet med att förstärka varumärken börjar verkligen på mikronivå – nämligen hos dig. För många av dina kunder är det du som personifierar varumärket. Och då kommer den viktiga frågan: Vad tänker kunderna på när de hör ditt namn? Pålitlig, kunnig, generös - eller ringer aldrig tillbaka, kommer med konstiga undanflykter, blir aldrig klar i tid, skickar otydliga fakturor, ger ett slafsigt intryck?
Det börjar med dig. Och därför kommer här några snabba tips som du kan ta med dig och fundera över om de kan hjälpa dig och ditt företag att få ett starkare varumärke i dagens lågkonjunktur.
1. Vilket första intryck ger du? Är du klädd efter uppgiften, kommer i tid, är förberedd?
2. Berättar du dåliga nyheter för kunderna i tid? Ibland skiter det sig och den som är rädd om sitt varumärke berättar de dåliga nyheterna ögonblicket efter att han/hon fått dem istället för tre dagar efter (när kunden redan är arg).
3. Känner kunderna att du tar hand om dem? Ett idealiskt företag är ett som gör kunderna lugna och som alltid har initiativet när det handlar om att ge information om rådande läge. Kunder som känner att du tar ansvaret för att lösa deras problem njuter av att vara dina kunder.
4. Är du den som kommer med lösningar på problemen? En del personer tillbringar större delen av sin tid med att leta efter problem och ärligt talat, det är inte så svårt att hitta problem. Kommer du med genomtänkta lösningar på problem så får du både respekt och blir beundrad av dina kunder och chefer (och vänner)
Hjärngympa för seniorer❤️
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
5. Är du trevlig?. Det du säger och inte säger på jobbet har betydelse. Om du pratar nedvärderande till eller om andra, använder sarkasmer eller låter allmänt otrevlig så hör andra dig och blir rädda att råka ut för samma behandling. Det gör att de gärna slipper ha med dig att göra.
6. Går du med problemet till den du har problem med? Om du har svårt att jobba med Göran, prata med honom med det och gå inte till chefen som sedan tar upp det på ett möte.
7. Står du fast vid dina åtaganden? Eftersom andra är beroende av ditt jobb ger du dem problem om du inte gör det ni kommit överens om i tid. Om du är den som alltid gör det du har sagt att du ska göra så ökar styrkan i ditt varumärke.
8. Hjälper du andra att bli bätre och utvecklas? Alla har sina talanger och erfarenheter. Om du kan hjälpa en medarbetare att utveckla sina så hjälper du inte bara honom utan företaget och till sist dig själv eftersom du vinner en vän.
9. Betraktar du dem du jobbar med som dina kunder? Då är det lätt att veta hur du ska bete dig mot dem. Det kan ju kännas överdrivet – herregud, vi kan ju inte gå runt som på nålar och le hela dagarna och det är helt rätt, men då måste jag först berätta att jag tycker att man ska behandla sina kunder som sina bästa vänner, inte som några man ska smöra för – man ska ge dem sin kunskap och ta tillvara deras intressen – det är så man ska behandla kunder för då får man också tillbaka allt man vill ha själv.
10. Berömmer du andra? Det finns ett cyniskt uttryck som dessvärre stämmer ganska bra: Folk tror på vad som helst så länge det är komplimanger. Jag gör det. Du gör det också. Men uppriktiga komplimanger som handlar om jobb uppskattas alltid. Det är härligt att en sån enkel sak som att berätta för någon att han gör ett bra jobb kan lyfta hans dag – och det är du som har gjort det. Han/hon kommer inte att glömma att det var du som sa det.
Till sist: Vilken av de här punkterna tänker du satsa på för att förstärka ditt varumärke den här veckan?
Läs mer om oss och vad vi jobbar för här
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:
Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.
Läs gärna vad brevet innehåller
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.