
Ok, du har en idé om vad du vill göra - du vill starta en internetbutik och sälja saker där men har inte kommit igång än. Här får du hjälp att bedöma om din egen idé har bärighet - och du får det genom att svara på sju tuffa frågor:
1. Finns det plats för dig?
Det första du måste tänka på är om det du redan funderar på att sälja på nätet redan är överrepresenterat. Det är tufft att som nykomling etablera sig så därför är det onödigt att ge sig in i hård konkurrens redan från början.
2. Är du välkommen?
Är det lätt att få tag i det du tänker sälja bara genom att kila ner till affären på hörnet? I så fall kan du sortera bort den idén direkt. Du kan aldrig konkurrera på nätet med produkter som är lätta att få tag i för alla när som helst. Det du säljer måste också lösa det praktiska problemet med tillgänglighet eller bara spara tid helt enkelt.
3. Klarar du ett viktigt praktiskt problem?
Är fraktkostnaderna rimliga? Om de är det - bra. Om de inte är det kommer dina kunder att tveka inför köpet. Det betyder att det du säljer ska vara rimligt stort och rimligt tåligt att klara av transporter.
4. Är produkten du tänker på något som behöver fyllas på, bytas ut eller ersättas?
Det är idealiskt för dig att sälja saker som leder till att kunderna återvänder och köper mer. Då behöver du inte slita ut dig med att jaga nya kunder hela tiden. När du väl fått tillräckligt många kunder så kan du lägga tiden på att göra dem glada istället.

Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet
I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️
🌿Den här boken är för dig som:
- Någonsin har känt att du inte räcker till.
- Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
- Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
5. Finns det en naturlig fortsättning?
Finns det en naturlig utveckling för det du vill sälja? Det finns många som säljer en nyhet och det går bra i ett år men sedan när trenden dör så har de inget annat att erbjuda kunderna. Det är alltid smart att tänka framåt på vad nästa produkt ska vara som tilltalar de kunder du redan har. Det hindrar inte att du kan rida på en trend - fundera bara ut hur du ska fortsätta när trenden dör ut.
6. Riktar du dig till en bra målgrupp?
Din idealiska målgrupp för näthandel är:
7. Extrafråga - har du bestämt dig?
Jag vet av erfarenhet att alla som kan svara på de här frågorna och är beredda att lägga ner tid på sin internetbutik kan lyckas fantastiskt bra med den och därför är frågan - Har du bestämt dig? Det är din inställning, ditt jobb och din entusiasm som kommer att få ditt företag att lyfta, hitta kunder och bli lönsamt


Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet
I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️
🌿Den här boken är för dig som:
- Någonsin har känt att du inte räcker till.
- Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
- Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.
Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.
Kolla här om brevet är något för dig.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.