Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så slipper du stress på jobbet


Jag är verkligen totalt hängiven att inte stressa på jobbet. Om det beror på att jag är över fyrtio och plötsligt insett det, eller om det är för att jag vill ha mycket gjort vet jag inte, men jakten pågår ständigt för att vinna över klockan och inte slarva bort tiden. Så vad är det vi slösar bort tiden på och stressar upp oss för varje dag egentligen? Här är några tjuvar som måste ut ur ditt hus så snabbt som möjligt:

• Dålig planering
• Dålig organisation
• Beslut som tar för lång tid att fatta
• Problem som inte får en lösning snabbt
• Orealistiska mål som förlamar snarare än sporrar
• Avbrott som telefonsamtal, besökare som bara tittar förbi
• Skräp – skräppost, skräpmöten, skräp runt omkring dig
• Dåligt organiserad information eller brist på information
• Krångliga rutiner och onödigt pappersjobb
• Dåligt genomtänkta policies, och procedurer
• Dålig förmåga att delegera
• Du skjuter upp saker
• Du lovar för mycket och sedan försöka göra allt samtidigt
• Du har dålig utrustning eller brist på utrymme
• Perfektionism – du gör mindre för att det aldrig blir tillräckligt bra
• Du tar på dig för mycket och har inte satt några gränser
• För mycket socialt umgänge på bekostnad av dina mål
• Jobbiga kollegor, kunder eller samarbetspartners
• Du har svårt att fatta beslut
• Du släcker bränder istället för att ta kontroll i tid

Får inte du också andnöd bara av att titta på listan? Låt oss därför titta på vad som är bra att lägga tiden på, så att vi kan andas lite lättare och inte stressa på jobbet.


Det här är friska fläktar:

• Saker som leder dig framåt mot dina livsmål
• Saker som du alltid har velat göra
• Saker som går snabbt och ger snabba resultat som du kan se
• Saker som känns kul – som får dig att le
• Saker som andra säger att du inte kan men du vet att du kan
• Saker som andra har lyckats med som du kan göra fast inom ditt eget område
• Saker som gör att du får skapa, använda din fantasi för att göra
• Saker med trevliga medarbetare som bidrar till ditt jobb så du blir överraskad
• Saker som kräver att du handlar nu eller aldrig.
• Saker som gör att du blir stolt över dig själv

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


Visst känns det skönt att se den här sista listan. Det är ju så vi vill ha våra liv. Det är så vi vill göra om våra jobb. Det är då det blir kul och spännande. Det är då de kan lasta över hur mycket som helst på dig och du står bara och ler. Men hur gör man det?


Så här löser du problemet

Du har en miljon saker att göra på jobbet och kommer aldrig att bli klar med allt fast du bara måste bli klar.
De flesta som jobbar mycket och har många saker att ansvara för kommer då och då till en punkt då vi är på gränsen till utbrända. Så här är det för alla jag känner som har egna företag. Det är varken konstigt eller särskilt farligt om man bara vet hur man ska göra för att bryta det.

Jag avskyr människor som säger att man ska leva ett balanserat liv. De har så rätt. Men hur gör man det när det man jobbar med ska vara färdigt den sista den här månaden och allt fortfarande är kaos. Ska man då börja söka sin själ för att hinna färdigt? Det går ju inte. Det som däremot går är att söka sin själ under tider när det inte är stressigt. Att göra något kul ibland. Att få energi av att skratta. Om man vet att det blir lite lugnare efter den sista den här månaden och att belöningen som kommer gör det hela värt det, ja då är det inte lika jobbigt att jobba hårt i perioder. Det viktiga är att du planerar tiden så att din hälsa får sitt, familjen sitt och att din hjärna och själ är med på vägen.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se