Vill du höra något spännande – det finns undersökningar som visar att en kund som personalen har uppmärksammat och sagt hej till stannar tre gånger längre i butiken än en kund som ingen ”sett”.
Vad säger det här dig när du står med en krånglande kassa, en kund som aldrig tycks få upp rätt kort och två personer i ögonvrån som du lovat hjälpa om en liten stund.
Det säger i alla fall mig att du måste lära dig en speciell teknik som handlar om att se olika steg i processen med kunden. Jag behöver inte säga att det måste gå fort, det vet du ju redan. Du ska lära dig hålla reda på punkten när du kan släppa kunden inför nästa steg. De här punkterna är bra eftersom du får en chans att ursäkta dig och gå till nästa kund och få igång processen där så att de känner sig välkomna och vill stanna kvar.
För att illustrera det här kan vi ta en servitör på restaurang som exempel:
1. Du får en meny. Han går iväg
2. Kommer tillbaka. Tar upp dryckesbeställning. Han går iväg.
3. Kommer tillbaka Tar beställning på maten. Han går iväg
4. Lämnar dricka. Han går iväg
5. Lämnar mat. Han går iväg
6. Han kommer tillbaka och hör om allt är okej.
Hjärngympa för seniorer❤️
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Hur skulle den här processen kunna översättas till din butik under rusning? Fundera på det så kan du hinna med fler kunder samtidigt. Om alla i butiken jobbar tillsammans och vet vem som jobbar med vilken kund så kan systemet gå lätt och ledigt.
Alltså:
Steg 1. Hälsa på alla du kan – se dem helt enkelt.
Steg 2. Se till att du kan hjälpa till.
Steg 3. Leta efter punkten där kunden kan vara själv och gå vidare till nästa kund.
Steg 4. Kom tillbaka till kunden inför nästa steg. Lämna igen och gör så fram till köpet är klart.
Men bli inte för effektiv.
En kund som du just hjälpt med ett köp ska inte till kassan så effektivt som möjligt. Fundera över vad du kan sälja mer till den här kunden. Vad kompletterar köpet? Vad kan du rekommendera dem att köpa mer?
Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️
I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.
"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB
Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.
"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB
Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:
Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.
Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.
Vill du veta vad du får - titta här.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.