Problem
Du har en superdupergrej som du vill få medierna att rapportera om. Det är en produkt som hjälper deras läsare. Den löser ett vanligt problem på ett billigare/smartare/snyggare/trevligare/bättre sätt än någon annan grej gjort tidigare. Ditt första problem är att hitta en modig person som vågar rapportera om det här. Journalister som grupp är inte ovanligt modiga personer, de är som vi andra – de tar också flaskan med Yes på hyllan för att de känner igen den sedan tidigare.
Mediernas egen syn
Jag läste en bra krönika med rubriken ”Varför skriver ni aldrig om oss” skriven av Ida Kärrby, i IDG:s nyhetsbrev Marknadsbedömning nr 3-2013.
Så här säger hon:
1. Se till så att du har en produkt som passar våra läsare
2. Ge relevant information om den, ring eller skriv till rätt person
3. Smöra inte - såklart
4. Ring inte och säg ”Jag har en artikelidé som du kan få”
5. Skicka inte pressreleasen en gång till för att inget hände
6. Tänk på vad tidningen vill ge sina läsare
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Ungefär så klokt och enkelt uttrycker hon sig. Men är det verkligen så lätt? Nej.
Lösning
Jag tror att nyckeln heter att ”hålla på”. Att banka på stenen från många håll med det du står för. Att vara vaken för vad som händer i omvärlden. Att läsa de tidningar du vill bli omskriven i, att också annonsera i dem och i andra medier. Att vara aktiv i dina kontakter med medierna – läsa artiklar med ett tredje öga som letar efter sätt att koppla på ditt företag till det som är aktuellt. Att visa att du kommer att finnas kvar genom din marknadsföring. Att hitta en lucka där du behövs. Att hitta sätt att hjälpa journalisterna. Att göra deras liv lättare. Att stå för något och vara ärlig. Och framför allt – göra så bra produkter att den tidning som inte köper idén bakom gör sig själv en otjänst. Ser du - Det är som relationen med dina kunder egentligen.
Vill du bli expert på PR snabbt?
Läs mer i PR-handboken
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:
Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.
PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.
Här läser du exempel på PR-tipset.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.