Affärsplaner är svåra att ge exempel på men eftersom det finns gemensamma delar för alla affärsplaner så är det viktigast att du vet vilka de är.
Följande punkter måste du fundera över och kunna ge tydliga svar på:
Affärsidé
Marknad för din produkt/tjänst – var finns den?
Vad ska du sälja och till vilka?
Varför ska kunderna köpa av just dig?
Produkter/tjänster
Vilka produkter tjänster har du nu, vilka har du i framtiden?
Vad gör dig och dina produkter speciella mot andra och deras produkter?
Vad kan du erbjuda som är utöver det vanliga?
Marknad
Hur ser marknaden ut idag?
Hur ska kunderna nås?
Marknadsföring och försäljning
Hur klarar sig dina produkter/tjänster i jämförelse med konkurrenternas vad gäller pris, kvalitet, kundservice, vad kommer du göra bättre?
Kalkyl och prissättning.
Marknadsförings/försäljningsaktiviteter.
Hur ska du sälja? Direkt till kunder, via återförsäljare etc.
Konkurrenter
Vilka är de viktigaste konkurrenterna?
Vad kan du lära av de befintliga konkurrenterna som ger dig försprång gentemot dem?
Gör en kritiskt jämförelse mellan dina produkter med konkurrenternas (Styrkor/svagheter).
Vilka reaktioner kan du förvänta dig av konkurrenterna när du drar igång (priskrig etc.).
Lokal/utrustning
Lokal, läge, hyra, kontraktstid , vilka är dina realistiska behov?
Gå igenom det realistiska behovet av maskiner och inventarier.
Inköp
Beskriv inköpskanalerna och fundera på om det finns andra leverantörer som är bättre och billigare.
Vilka villkor, t ex för betalning kan du räkna med?
Gå igenom dina behov av genomsnittligt lager.
Ekonomisk information
Gör en Resultatbudget, dvs. en plan/bedömning av företagets intäkter och kostnader under en viss period, vanligtvis ett år.
Gör en Likviditetsbudget, dvs. en plan för likviditetsflödet (penningflödet) i ditt företag. Planen berättar hur in- och utbetalningar fördelar sig över olika perioder.
Gör en finansieringsplan som berättar hur verksamheten ska finansieras.
Personliga kvalifikationer
Vad har du för utbildning som är av betydelse för företaget t. ex. utbildning i yrket, nyföretagarutbildning etc..
Vilken är din egen erfarenhet från branschen och yrket?
Har du redan etablerat kontaktnät med t.ex. kunder, leverantörer, bank osv. Om inte, hur ska du göra det?
Hot och möjligheter
Försök att få en realistisk blick över riskerna och hur de kan göras mindre.
Fundera över vilken målsättning du har med företaget, nu och i framtiden.
Med den här informationen på papper kommer du klara ditt företagande mycket bättre.
76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️
Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan
här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:
Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på
I tipsbrevet
Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.
Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.
Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.