Gedigen affärsplanering börjar alltid med att kunden sätts i diskussionens och uppmärksamhetens centrum. Det är kundernas tankar, känslor och behov som är utgångspunken för alla affärsframgångar. Om du vill göra affärer och nå framgång genom att påverka dina kunder så ska du skapa dig en mental bild av kunden och placera den mitt på bordet när du diskuterar nya planer beträffande produkter eller tjänster. Fråga dig alltid hur kunden skulle ha reagerat om han suttit och lyssnat på era diskussioner.
Vad skulle kunden säga? Skulle kunden ha godkänt eller förkastat dina planer? Har du verkligen satt kunden i centrum.
Så här lyckas du!
1. Upprätta en lista över alla dina kunder, så väl intern i ditt företag som utom företaget. Skriv ned namnet på dina chefer och medarbetare, dina yttre kunder och kontakter, alla som du har något samröre med, inklusive dina underställda och alla som du kan vara beroende av.
2. Upprätta nu en plan över hur du ska öka ditt värde för de viktigaste personerna på denna lista. Vilka resultat skulle du helst av allt vilja uppnå genom dina relationer med dessa kunder?
3. Bestäm dig för att dagligen göra någonting som ökar graden av belåtenhet hos dina nyckelkunder när de har att göra med dig och ditt företag.
Nu – Lycka till med affärerna!
Tips
Om du gillade den här artikeln kommer du verkligen att tycka om den här konkreta guiden