Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Ordlista

Starta Eget-ordlista - RESULTATBUDGET

Vad är resultatbudget och hur gör man en?

Resultatbudgeten är ett verktyg för att du ska kunna ställa intäkter och kostnader mot varandra över en viss tid – oftast ett år.

Du tar upp dina intäkter:
• Försäljning, räntor etc.

Du tar upp dina kostnader
• Löner
• Lokaler
• Sociala avgifter
• Resekostnader
• El
• Värme
• Reparationer
• Telefon
• Datorkostnader
• Bokföring, revision, deklaration.
• Marknadsföring
• Försäkringar
• Leasing
• Bilkostnader
• Avskrivningar

Siffran du får fram när du tar kostnader minus intäkter kallas resultatet. Från detta dras i enskild firma och handelsbolag egenavgifter. Därefter dras skatt. Resten är vad ägaren/ägarna har att disponera.

Lästips
Om du gillade den här artikeln kommer du verkligen att tycka om den här konkreta guiden



<< Tillbaka till ordlistan


Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se